Unit 7: Note/table completion
Trong bài thi IELTS Reading, dạng Note/Sentence/Table Completion (Điền khuyết ghi chú/ câu/ bảng là dạng phổ biến nhất và là phần thí sinh cần đặc biệt quan tâm để ăn điểm.
Trước hết, thí sinh cần nắm vững thông tin cơ bản của về các cách ra đề khác nhau của dạng bài thi này:
- Dạng 1: Thí sinh lấy đáp án từ từ vựng trong chính bài đọc để điền vào chỗ trống. Bạn không được phép sử dụng ngôn ngữ của mình để điền. |
- Dạng 2: Thí sinh lấy đáp án từ một danh sách các từ vựng cho sẵn. Với dạng này các bạn cần lưu ý rằng số lượng từ được cho trong khung có thể sẽ nhiều hơn số từ cần điền để tăng độ khó. Thêm vào đó, những từ được cho trong khung sẽ không nhất nhất phải giống hệt các từ ở trong bài đọc để tăng độ khó cho bài thi. |
Thí sinh cần lưu ý thói quen ra đề của dạng Completion. Đó là các câu hỏi luôn xuất hiện theo đúng thứ tự của nó và các thông tin luôn được paraphrase. Vì vậy, thí sinh cần tập trung vào việc tìm các từ đồng nghĩa, trái nghĩa, các cấu trúc tương đương.
Vậy tiếp theo, các bạn hãy cùng Aland tìm hiểu các chiến thuật để làm dạng Note/Sentence/Table Completion các bạn nhé:
1. Step 1: Đọc tiêu đề của đề bài
Mục đích của bước này là để các bạn có thể nắm được chủ đề chung của toàn bộ bài đọc.
2. Step 2: Xác định số từ được phép điền (Word limit)
Ví dụ 1 đề bài trong dạng completion như sau: No more than one word
Với yêu cầu này chúng ta chỉ được điền 1 từ duy nhất.
Thông thường trong bài IELTS Reading, giới hạn từ sẽ rơi vào khoảng 1 đến 3 từ, do đó thí sinh cần đặc biệt chú ý để chọn đáp án chính xác, tránh vượt quá số từ quy định.
3. Step 3: Xác định loại thông tin hoặc từ loại cần điền dựa vào những từ xung quanh
Trong bước này, việc nắm chắc ngữ pháp sẽ giúp các bạn xác định đúng loại từ cần điền và tìm ra đáp án đúng nhanh hơn, chính xác hơn đấy. Ví dụ, nếu trong chỗ trống bạn cần điền tính từ, thì khi xác định được vị trí thông tin, thay vì loay hoay không biết mình nên chọn từ nào để điền, bạn chỉ cần xác định các tính từ trong câu là đã có thể thu hẹp phạm vi lựa chọn của mình rồi.
4. Step 4: Đọc kỹ câu hỏi, xác định vị trí của nó trong bài đọc, kỹ năng scanning
Các bạn phải tập trung scan những thông tin nổi bật và không thể bị paraphrase, nổi bật như:
- Các con số (data, ngày tháng năm) | - Tên riêng, tên viết tắt (những từ được viết hoa) |
- Tiêu đề (In nghiêng, trong ngoặc kép) | - Thuật ngữ, khái niệm chuyên môn (Nhìn nguy hiểm hoặc có gạch nối ở giữa) |
Sau đó lướt thật nhanh qua bài đọc để xác định vị trí các thông tin vừa scan.
5. Step 5: Check lại nội dung của câu hỏi và nội dung thông tin vừa scan
Bước này đòi hỏi thí sinh phải có kỹ năng paraphrase. Các bạn cần xem kỹ nội dung thông tin vừa tìm được có trùng khớp thông tin với câu hỏi không, tránh điền thông tin sai, rơi vào bẫy của đề ra.
Để giúp cho các bạn có thể ăn điểm tuyệt đối dạng Completion, hôm nay Aland sẽ giveaway một số tips nóng hổi và hữu ích cho dạng bài này như sau các bạn nhé:
1. Thí sinh nên linh hoạt tìm những thông tin câu hỏi dễ scan trước, rồi mới dò thông tin các câu còn lại. Ví dụ khi các bạn tìm được đáp án câu 3 rồi thì vị trí câu 2 chắc chắn ở phía trên câu 3 và vị trí câu 4 sẽ ở phía dưới câu 3. Đồng thời, cần lưu ý rằng, nếu từ đầu thí sinh làm câu 1-2 trước thì tìm từ trên xuống, còn nếu thí sinh làm câu cuối trước thì phải linh hoạt tìm từ dưới lên. 2. Thêm vào đó, các câu hỏi được đưa ra theo đúng thứ tự, nên thí sinh cần tìm thông tin theo thứ tự như vậy, không tìm lung tung, tránh nhầm lẫn và mất thời gian. 3. Thí sinh tuyệt đối không thay đổi từ trong bài text để phù hợp với ngữ pháp trong câu hỏi. Trong trường hợp 1 cụm từ cần phải thay đổi (Chia động từ, thêm số nhiều cho danh từ) để đúng ngữ pháp câu hỏi, thì cụm từ đó chắc chắn là đáp án sai các bạn nhé. |
LUYỆN TẬP
Exercise 1: READING PASSAGE 1
Collecting as a hobby
Collecting must be one of the most varied of human activities, and it's one that many of us psychologists find fascinating.
Many forms of collecting have been dignified with a technical name: an archtophilist collects teddy bears, a philatelist collects postage stamps, and a deltiologist collects postcards. Amassing hundreds or even thousands of
postcards, chocolate wrappers or whatever, takes time, energy and money that could surely to much more productive use. And yet thereare millions of collectors around the world. Why do they do it?
There are the people who collect because they want to make money - this could be called an instrumental reason for collecting; that is, collecting as a means to an end. They'll look for, say, antiques that they can buy cheaply and expect to be able to sell at a profit. But there may well be a psychological element, too - buying cheap and selling dear can give the collector a sense of triumph. And as selling online is so easy, more and more people are joining in.
Many collectors collect to develop their social life, attending meetings of a group of collectors and exchanging information on items. This is a variant on joining a bridge club or a gym, and similarly brings them into contact with like-minded people. Another motive for collecting is the desire to find something special, or a particular example of the collected item, such as a rare early recording by a particular singer.
Some may spend their whole lives in a hunt for this. Psychologically, this can give a purpose to a life that otherwise feels aimless. There is a danger, though, that if the individual is ever lucky enough to find what they're looking for, rather than celebrating their success, they may feel empty, now that the goal that drove them on has gone.
If you think about collecting postage stamps another potential reason for it - Or, perhaps, a result of collecting is its educational value. Stamp collecting opens a window to other countries, and to the plants, animals, or famous people shown on their stamps.
Questions 1-8
Complete the sentences below.
Choose ONE WORD ONLY from the passage for each answer.
Write your answers in boxes 1-8 on your answer sheet.
1 The writer mentions collecting ………………… as an example of collecting in order to make money.
2 Collectors may get a feeling of ………………… from buying and selling items.
3 Collectors’ clubs provide opportunities to share …………………..
4 Collectors’ clubs offer ………………… with people who have similar interests.
5 Collecting sometimes involves a life-long ………………… for a special item.
6 Searching for something particular may prevent people from feeling their life is completely ………………….
7 Stamp collecting may be ……………….. because it provides facts about different countries.
Exercise 2: READING PASSAGE 2:
Reconstructing the climate changes of the past is extremely difficult, because systematic weather observations began only a few centuries ago, in Europe and North America. Records from India and tropical Africa are even more recent. For the time before records began, we have only ‘proxy records’ reconstructed largely from tree rings and ice cores, supplemented by a few incomplete written accounts. We now have hundreds of tree-ring records from throughout the northern hemisphere, and many from south of the equator, too, amplified with a growing body of temperature data from ice cores drilled in Antarctica, Greenland, the Peruvian Andes, and other locations. We are close to a knowledge of annual summer and winter temperature variations over much of the northern hemisphere going back 600 years.
The climatic events of the Little Ice Age did more than help shape the modern world. They are the deeply important context for the current unprecedented global warming. The Little Ice Age was far from a deep freeze, however; rather
an irregular seesaw of rapid climatic shifts, few lasting more than a quarter- century, driven by complex and still little understood interactions between the atmosphere and the ocean. The seesaw brought cycles of intensely cold winters and easterly winds, then switched abruptly to.years of heavy spring and early summer rains, mild winters, and frequent Atlantic storms, or to periods of droughts, light northeasterly winds, and summer heat waves.
Questions 1-5
Complete the summary using the list of words, A-I, below.
Write the correct letter, A-I, in boxes 5-9 on your answer sheet.
Weather during the Little Ice Age
Documentation of past weather conditions is limited: our main sources of knowledge of conditions in the distant past are 1..................... and 2.....................
We can deduce that the Little Ice Age was a time of 3..................... rather than of consistent freezing. Within it there were some periods of very cold winters, others of 4.................... and heavy rain, and yet others that saw 5..................... with no rain at all.
A. climatic shifts B. ice cores C. tree rings D. glaciers
E. interactions F. weather observations G. heat waves
H. storms I. written accounts
ĐÁP ÁN
Exercise 1:
1. antiques
2. triumph
3. information
4. contact
5. hunt/desire
6. aimless/empty
7. educational
Exercise 2:
1&2. In either order C, B
3. A
4. H
5. G