Unit 12: Flowchart/diagram completion
I. Tổng quan
Đây là dạng bài yêu cầu thí sinh hoàn thành một qui trình hoặc biểu đồ nào đó. Chúng ta có thể dễ dàng xác định dạng bài này khi thấy những thông tin được thiết kế dạng đóng khung và có những mũi tên chỉ hướng theo từng giai đoạn. Sau đây là một vài ví dụ:
Questions 1-6
Read the passage and complete the flow chart below.
Using NO MORE THAN TWO WORDS AND/OR A NUMBER from the passage for each answer.
Freya Stark
Born in Paris in 1893
First formal education at 1.....................
Worked as a 2 ...................in Italy
Studied at School of Oriental Studies
Travelled to the Lebanon, where she learned 3 .......................
Made a journey to the Syrian mountains on a 4 ....................
In 1934, won a 5 .........................for a book
Spent a further 6 ....................... in the Middle East
Question 33-40
Complete the flow-chart below.
Choose NO MORE THAN THREE WORDS from the text for each answer.
Write your answers in boxes 33-40 on your answer sheet.
The Production Process |
The newspaper is compiled at the editorial headquarters by the journalists. |
The final version of the text is 33 .................... to the printing centre |
The pages arrive by facsimile |
The pages are converted into 34 .................... |
35 .................... are made for use in the printing presses. |
The LGVs are 36 .................... by computer |
The LGVs collect the reels of paper |
The LGVs remove the 37 .................... from the reel. |
The reel is 38 .................... . |
The reel is trimmed and prepared by the 39 .................... . |
The reel is taken to the press. The reel is taken to the 40 .................... . |
II. Chiến thuật làm bài
1. Đọc kĩ yêu cầu để biết số lượng từ.
2. Đọc qua title của flow chart để biết mình đang tìm thông tin về vấn đề gì và tìm nhanh vị trí thông tin trong bài.
3. Các câu hỏi sẽ luôn theo thứ tự từ trên xuống dưới trong bài đọc nên khi đã tìm được câu đầu tiên, thông tin của những câu còn lại sẽ xuất hiện bên dưới.
4. Nên xác định và gạch dưới những key words trong câu hỏi và tìm kiếm thông tin dựa trên những key words đó. Tuy nhiên lưu ý rằng key words thường bị paraphrase bằng từ đồng nghĩa nên ta chỉ nên nắm nghĩa của từ chứ không nên cố gắng tìm đúng từ đó sẽ mất thời gian.
5. Dựa vào những từ xung quanh chỗ trống để đoán trước từ loại cần điền. Ví dụ khi thấy trước chỗ trống có các mạo từ a/an/the hay tính từ sỡ hữu như his/her thì ta đoán chỗ trống khả năng sẽ là danh từ. Còn khi trước chỗ trống có tobe thì khả năng đáp án sẽ là tính từ, danh từ hoặc động từ ở thể bị động.
6. Khi đã tìm được vị trí thông tin cần đọc kĩ và so sánh đối chiếu giữa câu trong bài đọc và câu hỏi để rút ra đáp án cuối cùng, khi điền đáp án vào thì nó phải đúng cả về mặt ngữ pháp và nghĩa. Nếu không đáp ứng 2 điều này, rất có thể câu trả lời của chúng ta là câu trả lời sai.
7. Đối với dạng bài yêu cầu ta dùng những từ cho sẵn trong khung để điền vào thì lưu ý tìm kiếm từ đồng nghĩa với những từ đó vì đề thường không bao giờ dùng những từ trong bài giống với từ trong khung.
III. Bài tập
Walter Joyce and Jacques Gauthier, at Yale University, obtained three measurements in these particular bones of 71 species of living turtles and tortoises. They used a kind of triangular graph paper to plot the three measurements against one another. All the land tortoise species formed a tight cluster of points in the upper part of the triangle; all the water turtles cluster in the lower part of the triangular graph. There was no overlap, except when they added some species that spend time both in water and on land. Sure enough, these amphibious species show up on the triangular graph approximately half way between the ‘wet cluster' of sea turtles and the ‘dry cluster' of land tortoises. 'The next step was to determine where the fossil fell. The bones of P quenstedti and P. talampayensis leave us in no doubt. Their points on the graph are right in the thick of the dry cluster. Both these fossils were dry-land tortoises. They come from the era before our turtles returned to the water. |
Questions 8-13
Complete the flow-chart below.
Choose NO MORE THAN TWO WORDS AND/OR A NUMBER from the passage for each answer.
Write your answers in boxes 8-13 on your answer sheet.
Method of determining where the ancestors of turtles and tortoises come from
Step 1
71 species of living turtles and tortoises were examined and a total of 8 ........................
were taken from the bones of their forelimbs.
⇩
Step 2
The data was recorded on a 9 ........................ (necessary for comparing the information).
Outcome: Land tortoises were represented by a dense 10 .......................of points towards the top.
Sea turtles were grouped together in the bottom part.
⇩
Step 3
The same data was collected from some living 11 .......................... species and added to
the other results.
Outcome: The points for these species turned out to be positioned about 12 ....................... up
the triangle between the land tortoises and the sea turtles.
⇩
Step 4
Bones of P quenstedti and P. talampayensis were examined in a similar way and the results added.
Outcome: The position of the points indicated that both these ancient creatures were 13....................
Đáp án
8. three measures
9. triangular graph
10. cluster
11. half way
12. dry-land tortoises