Writing Task 1 là một bản báo cáo, hay có thể hiểu là một bài phân tích ngắn về số liệu của một bảng biểu/hình đã cho.
Với phần này, người học có thể tối thiểu hoá thời gian làm bài nếu họ nắm rõ các cấu trúc câu sẽ sử dụng với mỗi đối tượng mà họ chuẩn bị miêu tả. Trong Task 1, có một số “công thức” viết câu vô cùng đắt giá mà người học nên ghi nhớ để tối ưu hoá hiệu quả khi làm bài thi IELTS Writing.
2.1 Mở bài (Introduction)
Mở bài là phần bạn diễn tả lại yêu cầu cụ thể mà đề bài nêu ra. Ở phần này, bạn chỉ nên viết một câu ngắn gọn, xúc tích và đủ ý. Lưu ý nêu mốc thời gian phân tích nếu có. Đặc biệt, câu mở bài phải viết lại đề với ngôn từ của bạn, không được bê nguyên văn nội dung đề bài.
Mẫu câu: The graph/ chart/ pie chart/ bar chart/ line chart/ table + shows/ indicates/ represents/ illustrates/ compares/ describes + what? where? when? (Biểu đồ/bảng minh hoạ/ chỉ ra/ so sánh + …)
Ví dụ: The line graph illustrates the number of people who are interested in the two music websites within 15 days of a month.
2.2 Xu hướng tổng quát (Overview)
Khi viết phần này, bạn hãy đưa ra ngay lập tức một câu để miêu tả xu hướng chung của biểu đồ/hình vẽ đã cho. Câu này thường bắt đầu với:
Ví dụ: Overall, while most of the countries are expected to show increases in oil production, Saudi Arabia will maintain its position as the major producer.
2.3 Thân bài (Detail 1/2/3)
Đối với phần thân bài Task 1, bạn nên sử dụng 2-3 đoạn để phân tích những số liệu đã cho. Với dạng biểu đồ bạn nên có 3 đoạn nêu xu hướng chung, những điểm nổi bật và so sánh đối chiếu số liệu.
➤ Chú ý:
➤ Một số mẫu câu quen thuộc đối với phần thân bài:
Nhìn chung …
In general, Overall
As can be seen from the chart, …
It can be seen from the chart, …
Như bạn có thể nhìn thấy từ biểu đồ, …
It is clear from the graph that …
As is illustrated by the chart, …
As the chart also shows, …
As also shown, …
Mặt khác …
On the other hand, …
In contrast, …
By contrast, …
Thú vị/ Ngạc nhiên là …
Interestingly, …
Surprisingly, …
Phần trăm cao nhất/ thấp nhất của ….
The higest/ lowest percentage of ….. Phần trăm cao nhất/ thấp nhất của ….
Ví dụ:
It can be seen that the most significant feature is that oil production will increase sharply among the countries shown. Kuwait and Iraq are both expected to double their output between 1990 and 2010, with Kuwait's production rising from 1.8 million barrels per day (bpd) in 1990 to 3.8 in 2010. Iran will also increase its output by a slightly smaller amount. After remaining steady at 2.5 million bpd from 1990 to 2000, the UAE's output is expected to approach 4.0 million bpd in 2010. Only Qatar's production is predicted to fall, back to 0.8 million bpd after a slight rise in 2000.
However, the greatest increase will be from Saudi Arabia. In 1990, its output capacity at 8.5 million bpd exceeded the combined production of Iran, Iraq and Kuwait. This lead is expected to continue with a 75% surge in production to 14.5 million bpd 2010.
|
CẤU TRÚC CÂU CẦN GHI NHỚ |
Introduction |
The graph shows/ indicates/ represents/ illustrates/ compares/ describes … |
Overview |
Overall, the data indicates that … In general, it can be seen that … |
Detail 1/2/3 |
It can be seen that … As can be seen from the chart, … It can be seen from the chart, … It is clear that … As is illustrated by the chart, … As the chart also shows, … As also shown, … On the other hand, … In contrast, … By contrast, … Interestingly, … Surprisingly, … |
The chart below shows the percentage of population in three different age groups in Japan. Summarise the information by selecting and reporting the main features and make comparisons where relevant.