Hotline: 0906 201 222
Động từ (verb) là một thành phần quan trọng tạo nên câu và phân loại động từ như thế nào cho hợp lý. Hãy cùng tìm hiểu với Aland English - Chuyên gia IELTS phần này trong bài học sau đây nhé.
S + V + O |
Gần như tất cả các câu tiếng Anh đều chứa một chủ ngữ (subject – S) và một động từ (verb – V). Đằng sau động từ có thể có hoặc không có tân ngữ (object – O), tuỳ thuộc vào loại động từ dưới đây.
Nội động từ diễn tả hành động dừng lại với người nói hay người thực hiện nó. Nội động từ không cần có tân ngữ trực tiếp đi kèm theo. Nếu có tân ngữ thì phải có giới từ đi trước, tân ngữ này được gọi là tân ngữ của giới từ (prepositional object), không phải là tân ngữ trực tiếp của động từ.
Ngoại động từ diễn tả hành động tác động trực tiếp lên người hoặc vật, nó luôn được theo sau bởi một tân ngữ. Nếu thiếu tân ngữ, câu sẽ không hoàn chỉnh.
Ngoại động từ luôn luôn cần thêm yếu tố bên ngoài là một danh từ hay đại từ theo sau để hoàn tất nghĩa của câu. Trong câu trên, chúng ta không thể nói “I learned” rồi ngừng lại. Danh từ đi theo ngay sau ngoại động từ được gọi là tân ngữ (túc từ) trực tiếp (Korean là tân ngữ trực tiếp của learned)
Có một số động từ vừa được xem là nội động từ, vừa được xem là ngoại động từ như study, write, sing, leave…
KẾT LUẬN: Để quyết định khi nào dùng nội động từ, khi nào dùng ngoại động từ, hãy xác định xem tân ngữ trong câu là gì? Nó có bị tác động trực tiếp hoặc theo sau động từ không? Nếu câu có tân ngữ và tân ngữ đó được tác động trực tiếp bởi động từ thì đó là ngoại động từ, và ngược lại. |
S + V + adj/n |
Khác với động từ hành động (action verbs), liên động từ dùng để thể hiện mối quan hệ giữa chủ ngữ và vị ngữ trong câu, không thể hiện hành động.
Liên động từ (linking verbs) dùng khi nối chủ ngữ và vị ngữ để diễn tả trạng thái hoặc bản chất của đồ vật, người hay sự việc nào đó. Đứng đằng sau liên động từ có thể là tính từ hoặc danh từ khác đóng vai trò làm vị ngữ trong câu.
LƯU Ý: Liên động từ KHÔNG chia tiếp diễn, trừ khi nó cũng mang nghĩa của động từ hành động. Khi đó, chúng ta không coi đó là liên động từ mà là một động từ hành động và có thể chia tiếp diễn. |
be |
I am a student. |
become |
She became suspicious of her husband. |
seem |
He seems nervous. |
grow |
She grows prettier every day. |
look |
The man looked so strong. |
remain |
The average house price in Hanoi remains the same. |
smell |
The spaghetti smelled delicious. |
sound |
The songs sounds good. |
taste |
Her cooking tastes amazing. |
turn |
The atmosphere turned sour with his arrival. |
stay |
The room still stays cool 2 hours after the air conditioner is turned off. |
get |
She got angry when she heard Donald Trump was elected. |
appear |
He didn’t appear surprised at all. |
feel |
I feel strangely lucky today. |
‘to be’ là liên động từ quan trọng nhất và phổ biến nhất. Một câu đơn có ‘to be’ là động từ chính sẽ có các cấu trúc như sau:
|
I S |
am V |
a student. noun (danh từ) |
|
She S |
is V |
intelligent. adjective (tính từ) |
|
They S |
were V |
at the park. prepositional phrase (cụm giới từ) |
Exercise 1: Put the verb into the correct tense
IELTS Writing Task Two
In some countries the average weight of people is increasing and their levels of health and fitness are decreasing.
What do you think are the causes of these problems and what measures could be taken to solve them?
Sample answer (250 words, Band 9.0):
In some nations, people (1)………………(get) heavier and standards of health and well-being (2)………………(fall). This essay (3)………………(suggest) that the principal cause of these issues (4)………………(be) the type of nourishment they (5)………………(eat) and (6)………………(submit) a government education program as a viable solution, followed by a reasoned conclusion.
The main cause of the health crisis currently affecting so many individuals (7)………………(be) over-consumption of poor quality sustenance. Convenience food and junk food, such as microwave dinners, chocolate bars, McDonald’s and pizza, (8)………………(become) a ubiquitous part of modern life. Eating too much of these high-fat meals (9)………………(cause) many to gain weight and this (10)………………(have) knock-on effects on someone’s general wellness. For example, the movie ‘Super Size Me’ (11)………………(demonstrate) that a person who (12)………………(eat) this kind of food all the time will not only get fat but also suffer from such things as raised blood pressure and even fatty liver disease.
The most practical solution to this problem (13)………………(be) a government-sponsored awareness campaign. An effective advertising campaign could warn of the dangers of a poor diet and hopefully, raise awareness amongst the public. This raised awareness of the problem would lead many people starting a healthier regime. For example, the U.K. recently (14)………………(lobby) their citizens to eat 5 pieces of fruit and vegetables a day and this (15)………………(result) in a dramatic decrease in obesity-related illnesses such as stroke and heart disease.
In summary, the current health crisis has been caused by an over-reliance on unhealthy food and states should curtail this by educating men and women on how to make healthier choices.
Exercise 2: Complete these IELTS Speaking answers.
IELTS Writing Task One
The graph below shows the consumption of 3 spreads (đồ để phết, trét lên đồ ăn như bánh mì) from 1981 to 2007.
The line graph (1) i……………… the amount of three kinds of spreads (margarine, low fat and reduced spreads and butter) which were consumed over 26 years from 1981 to 2007. Units are measured in grams.
Overall, the consumption of margarine and butter (2) d……………… over the period given, while for low fat and reduced spreads, it (3) r………. At the start of the period, butter (4) w……… the most popular spread, which (5) w………… replaced by margarine from 1991 to 2001, and following that low fat and reduced spreads (6) b……………… the most widely used spread in the final years.
With regards to the amount of butter used, it (7) b……………… at around 140 grams and then (8) p……………… at 160 grams in 1986 before falling dramatically to about 50 grams in the last year. Likewise, approximately 90 grams of margarine was eaten in the first year after which the figure (9) fl……………… slightly and (10) d……………… to a low of 40 grams in 2007.
On the other hand, the consumption of low fats and reduced spreads only (11) s……………… in 1996 at about 10 grams. This figure, which (12) r……………… a high of just over 80 grams 5 years later, (13) f…………… slightly in the final years to approximately 70 grams in 2007.
(200 words, Band 9.0)
Exercise 1:
|
Exercise 2:
|
Giới thiệu: Trong khóa 30 ngày tự học IELTS dành cho người mất gốc thì bài 1-6 là các bài về 6 thì không thể thiếu trong IELTS (các bạn muốn tìm hiểu thêm có thể click vào bài Các thì trong tiếng Anh cơ bản để học hết 12 thì nhé) và khi các bạn học đến bài này thì có nghĩa là các bạn học đến 3 bài đầu trong chuỗi 3 ngày làm chủ động từ. Khóa học này đã chắt lọc kiến thức rất kỹ từ đội ngũ chuyên gia của Aland English nên các bạn đừng bỏ lỡ các bài học của Aland English hay khóa học này nhé. Các bạn có thể theo học khóa học này bằng cách truy cập Nhóm hoặc Fanpage của Aland English, các bài học cũng luôn được cập nhật trên website cho các bạn học tập. Chỉ 30 ngày là các bạn hoàn toàn có thể tự tin hết mất gốc ngay đó. Một tài liệu khác mà các bạn cũng không nên bỏ qua khi luyện thi IELTS ở trình độ mất gốc hoặc mới học tiếng Anh đó là bộ Get ready for IELTS. Bộ sách này các bạn học song song với khóa học mà Aland English đã hướng tới các bạn, các bạn cũng đừng bỏ lỡ bất kỳ bài giảng nào cả nhé! Chúc cac bạn học tốt! |
Bài học tiếp theo của khóa học 30 ngày xây gốc IELTS: