1. Không chú ý đến số lượng từ/ số tối đa cần điền
Ở đề bài của mỗi bài đọc dạng điền từ này đều đề cập đến giới hạn số lượng từ được phép điền. Tuy đây là yêu cầu rất rõ ràng và đơn giản nhưng nhiều bạn bỏ qua và mắc lỗi vượt quá số từ cần điền một cách cực kỳ đáng tiếc.
Ví dụ: Choose NO MORE THAN ONE WORD AND/ OR A NUMBER from the passage for each answer
Text: Locating water underground and then reaching deep wells by digging requires geological knowledge and expensive, heavy machines.
Question: Specialist knowledge and equipment are needed to dig ………
Possible answers: deep wells/ wells
Tuy nhiên đề bài chỉ cho phép điều 1 từ và/hoặc 1 số nên từ cần điền là “wells”
2. Xác định quá nhiều keywords
Keywords lý tưởng là những từ truyền tải thông tin quan trọng của câu, không thể hoặc khó paraphrase để có thể xác định vị trí chứa thông tin trả lời câu hỏi trong bài đọc.
Tránh gạch chân những từ đã là chủ đề của bải đọc để tránh gây nhiễu.
Trong ví dụ trên, ta gạch chân những keywords sau:
Specialist knowledge and equipment are needed to dig ………
Đây là những từ đáp ứng yêu cầu để là keywords, những từ còn lại không chứa thông tin hoặc dễ dang bị paraphrased.
3. Khoanh vùng nhầm đoạn chứa thông tin cần điền
Bởi thói quen ra đề của IELTS Reading là paraphrase lại những thông tin trong bài đọc để tạo thành câu hỏi, nên nếu bạn không có một vốn từ vựng nhất định, bạn sẽ không thể tìm ra hoặc xác định nhầm đoạn chứa thông tin cần thiết.
PRACTICE
Exercise 1:
The world's friendliest city
A team social psychologists from California has spent six years studying the reactions of people in cities around the world to different situations. The results show that cities where people have less money generally have friendlier populations. Rio de Janeiro in Brazil, which is often known for its crime, comes out top, and the capital of Malawi, Lilongwe, comes third.
But what makes one city friendlier than another? The psychologists from California State University say it has got more to do with environment than culture or nationality. They carried out a study into the way locals treated strangers in 23 cities around the world. The team conducted their research through a series of tests, where they dropped pens or pretended they were blind and needed help crossing the street. The study concludes that people are more helpful in cities with a more relaxed way of life such as Rio. While they were there, researchers received help in 93 percent of cases, and the percentage in Lilongwe was only a little lower. However, richer cities such as Amsterdam and New York are considered the least friendly. Inhabitants of Amsterdam helped the researchers in 53 percent of cases and in New York just 44 percent. The psychologists found that, in these cities, people tend to be short of time, so they hurry and often ignore strangers
(Adapted from an article by Victoria Harrisson, BBC New)
Complete the table. Choose ONE word or ANUMBER from the passage for each answer.
City | Negative aspects | Positive aspects | % of help received |
Rio de Janeiro |
|
|
(3)…………….% |
Amsterdam and New York |
People
|
richer |
|
Exercise 3:
Reading passage
Created in 2008, the Happy Planet Index examines happiness on a national level and ranks 143 countries according to three measurements: their citizens' happiness, how long they live (which reflects their health), and their impacts on the environment (for example: how much of the planet's resources each country consumes). According to researcher Saamah Abdallah, the Index also measures the outcomes that are most important, and those are happy, healthy lives for everyone
Complete the notes. Choose ONE WORD OR A NUMBER from the passage for each gap
The Happy Planet Index
Year started (1)…………………
Number of countries it lists (2)……………….
Measures each country's happiness according to
+) how happy its (3)…………………are
+) the (4)…………………….. of the population (i.e how long the people live):
+) its effect on the (5)……………. (i.e the quantity of the Earth's that it uses)
ĐÁP ÁN
Exercise 1:
(1) relaxed
(2) money
(3) crime
(4) time
(5) strangers
Exercise 2:
(1) 2008
(2) 143
(3) environment
(4) resources
(5) citizens